Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
Ich cena waha się od 10 GBP, jeśli chodzi o rynki konsumenckie, do 25-50 GBP w wypadku rynków organizacji - a więc pozwalają zebrać dużą ilość danych przy niewielkich kosztach. Powinny być krótsze od wywiadów osobistych przeprowadzanych w terenie, ale z powodzeniem mogą trwać od 10 do 15 minut. W tym czasie niewiele będzie sposobności do zadania pytań otwartych, nie można będzie stosować technik projekcyjnych, a także ograniczona zostanie liczba elementów składowych satysfakcji klienta, które mogą być w ten sposób mierzone. To ostatnie ograniczenie spowodowane jest nie tylko czasem trwania wywiadów telefonicznych, ale też większą trudnością w utrzymaniu zainteresowania i koncentracji respondenta, gdy ankieter brnie przez długie listy podobnych do siebie określeń dotyczących jakości działalności. Tabela 9.2. Zalety i wady wywiadów telefonicznych Zalety Wady Można je szybko przeprowadzić Wywiady są krótkie Niewiele kosztują W wywiadach można zadawać tylko proste, nieskomplikowane pytania Dwukierunkowa komunikacja pozwala Wspomaganie środkami wizualnymi jest na wyjaśnienia i wspomaganie wywiadu trudne, choć nie niemożliwe Dają całkowitą kontrolę nad doborem Wymagani są dobrzy ankieterzy, żeby próby utrzymać zainteresowanie i koncentrację respondentów Odległość nie jest przeszkodą w przeprowadzaniu wywiadów Wywiady telefoniczne są atrakcyjne również dlatego, że eliminują dodatkowe koszty wynikające z geograficznie zróżnicowanej bazy klientów. Są bardzo odpowiednie dla rynków typu business-to-husiness, dla ogólnokrajowych rynków konsumenckich, gdzie próby grupowe nie są akceptowalne, oraz dla firm mających międzynarodową bazę klientów. Wywiady telefoniczne zapewniają całkowitą kontrolę doboru próby bez względu na to, czy bada się percepcję klientów czy pozycję rynkową. Ta najszybsza metoda przeprowadzania sondażu może najbardziej odpowiadać firmom pragnącym na bieżąco śledzić poziom satysfakcji klienta. 9