Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

Ich kilkuosobowe obsady korzystając z rozwiniętego wybrzeża Dalmacji, ielokrotnie wdzierały do baz austriackich niszcząc urządzenia łączności, nawiga-ii. zdobywając „języka", a także atakując kotwiczące wodnosamoloty lub lotne posterunki i stanowiska reflektorów. 10 grudnia 1917 roku specjalnie yciszony kuter torpedowy (silnik elektryczny) „MAS 9" z sześcioosobową załogą Ki dowództwem komandora Rizzo zatopił salwą torped w Trieście stary pcernik obrony wybrzeża „Wien". Wcześniej sforsowano i otwarto zagrodę oniącą wejścia do basenów portowych. Rok wcześniej (1/2 grudnia 1916 roku) lodczas podobnej próby wdarcia się do Puli zastosowano oryginalną metodę Jrowania drogi przez zapory broniące wejścia do portu. Do bonów — tratwy połączonych kłód — podpłynął torpedowiec włoski „P.N. 9" wyposażony Jrawik na dziobie z którego spuszczano na przeszkody dwutonową bryłę ołowiu. P#mc 36 SAMOTNI WOJOWNICY Pod jej ciężarem następowało zatopienie odcinka zagród na głębokość półtJ metra. Powstała luka wystarczała do przejścia małego ścigacza torpedowego. Ąj nie zakończył się satysfakcjonująco, gdyż celnie odpalone torpedy nie e| plodowały. II. DEBIUT W ZATOCE SUDA Oni na pewno mieli ludzi zdolnych do najdzielniejszych czynów. Admirał Floty brytyjskiej A.B. Cunningham o ataku Włochów na ciężki krążownik „York". Wojna z Etiopią rozpoczęta przez Włochy w 1935 roku rozgrywała się nie tylko ,a pustyniach Ogadenu i w skalistych wąwozach pod Addis Abebą O zwycięstwie jymu - w dużej mierze - zadecydowała ... marynarka wojenna, Regia Marina, ¦to nie oddawszy ani jednej salwy. To właśnie jej siły, wespół z liczącym 1500 mszyn lotnictwem potrafiły skutecznie odstraszyć od interwencji Anglików. lyktator Italii, Benito Mussolini, zagroził, że każda próba zamknięcia Kanału lueskiego dla jego transportów będzie równoznaczna z wypowiedzeniem wojny, lieustępliwa postawa duce, wsparta realną siłą floty, wyperswadowała Londynowi irojekty blokowania portów włoskich w myśl zaleceń Ligi Narodów. Zmuszono też loyal Navy do biernej asysty konwojom wiozącym włoskie dywizje do Somalii vr Erytrei, skąd następnie wyruszały na podbój przyjaznego Brytyjczykom kraju, Ez ze źródłami Nilu, licznymi bogactwami, stanowiącego doskonałą bazę do irzerwania ciągu angielskich posiadłości między Kapsztadem a Port Saidem. I W ten sposób, przez zbrojne demonstracje eskadr Regia Marina na redach Aleksandrii i Malty, i dzięki asekuranctwu polityków z Downing Street, przekona-liych o małej wiarygodności własnych sił w basenie Morza Śródziemnego, udało się vWochom sparaliżować próby powstrzymania agresji w dalekiej Abisynii. Strach wzed rysującym się konfliktem żywiły jednak obydwa mocarstwa. [ We Włoszech ta próba sił obnażyła szereg słabości armii, a specjalnie marynarki fwojennej. Postanowiono im przeciwdziałać na wielu płaszczyznach. Przede wszyst-f im postarano się o zrzucenie pęt traktatów morskich z Waszyngtonu i Londynu, Irępujących budowę ciężkich okrętów. Bieda finansowa „imperium rzymskiego" I góry jednak wykluczała doścignięcie w tych kategoriach trójki gigantów Japonii, USA i Wielkiej Brytanii. Dlatego też sypnięto lirami na okręty todwodne, szybkie niszczyciele, torpedowce i kutry torpedowe. Spodziewano się, * te rodzaje jednostek, dysponując rozwiniętym systemem baz oraz silnym 'sParciem lotniczym, zniwelują przewagę nieprzyjacielskich pancerników i za-'' okują je w portach. Wszystko to jednak wydawało się za mało do zamiany Morza 'fodziemnego we włoskie marę nostrum. Sięgnięto więc z oporami wprawdzie, ale z nadzieją, po zupełnie nowe środki walki morskiej. Zielone światło i dostęp do kas 'Ostali wynalazcy i konstruktorzy. Gorączkowo analizowano dawne projekty '"o^icji odłożone przedwcześnie ad acta. 38 SAMOTNI WOJOWNICY DEBIUT W ZATOCE SUDA 39 Tabela 2 Włoskie motorówki szturmowe 1936-1944 1 Cp. Nazwa Przeznaczenie .Stocznia Ula Ilość 1 - MA budowy jednostefl I. m. wybuchowa Bagiietto 1936 1 2. MAT m. wybuchowa Baglictto 1936 L 3. MT m. wybuchowa Baglietto 1938/39 18 4. MTM m, wybuchowa Bagiieito 1941/42 ok lÓOl 5. MTR m. wybuchowa Ba gliet to/Ca t tan eo 1942 20* J 6. MTRM m. wybuchowa Baglietto/Cattanco 1943/44 7. MTS m. torpedowa brak danych 1939 4 8. MTSM m. torpedowa brak danych 1941/42 100 j 9. MTSMA m. torpedowa brak danych 1943 100 1 10. MTL m. transportowa dla SLC Catianeo 1941 kilka | * Uwaga! Lp. 5 i 6 - liczba jednostek zbudowanych podana łącznie. Stocznie Bagl w Varazzo i Cataneo w Mediolanie - rzeczna. ' Tabela 3 Pełne nazwy typów włoskich motorówek rzecznych 1. MA Motoscafo d'Assaito 2. MAT Motoscafo A vi o Transponato 3. MT Moioscaib Turismo 4. MTM Motoscafo Turismo Modificato 5. MTR Motoscafo Turismo Ridotto 6. MTRM Motoscafo Turismo Ridotto Modificato 7. MTS Motoscafo Turismo Sil uran te 8. MTSM Motoscafo Turismo Silurante Modificato 9. MTSMA Motoscafo Turismo Silurante Modificato Ailargato 10. MTL Motoscafo Turismo Lento W Regia Marina prace nad nowymi broniami skupiły się w bazie La SI Związane były organizacyjnie ze stacjonującymi tam flotyllami okrętów podwi nych i kutrów torpedowych - MAS (od Motoscafi Armati SVAN - uzbrojł motorówka ze stoczni Societa Venziana Automobile Nautiche w Wenecji, gd2 skonstruowano prototypy lekkich jednostek już przed I wojną światową). Fabryk cję prototypów powierzano głównie wytwórni broni podwodnych - San Ba tolomeo, która uruchomiła tajny wydział produkcyjny. Dużą rolę w budol włoskich środków dywersji morskiej odegrały też stocznie Caproni i Baglil w Varazzo oraz Cattaneo w Mediolanie (rzeczna). W latach 1935-1943 opracował tam plany, zbudowano prototypy lub nawet fabrykowano seryjnie kilkanaśc typów niekonwencjonalnego uzbrojenia przeznaczonego do szeroko pojętji działań szturmowych na morzach