Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
Przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, trudną do zaakceptowania, zgodę na wykorzystywanie działalności organów samorządu zawodowego, jako kamuflażu dla prowadzenia ukrytych działań godzących w wolną konkurencję i tym samym naruszania ustawy antymonopolowej. Przykładowo: "wykracza poza zakres kompetencji samorządu aptekarskiego i narusza art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym podjęcie przez statutowe organy tego samorządu uchwał, zmierzających do podziału rynku według kryteriów terytorialnych i podmiotowych, a w szczególności określających strategię ograniczania dostępu do rynku dla nowopowstających aptek poprzez negatywne opiniowanie koncesji w sytuacji nie spełniania przez nowopowstającą aptekę określonego parytetu liczby mieszkańców lub odległości od apteki już istniejącej". 2.3. Zasady organizacji samorządu zawodowego Samorząd zawodowy kształtowany jest na podstawie odrębnych ustaw określających zasady wykonywania poszczególnych zawodów. Przykładem może być m.in. ustawa z 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych'°, ustawa z 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich" czy ustawa z 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze. Odrębność podstaw prawnych samorządu zawodowego ma na celu nie tylko oddzielenie ustrojowo-organizacyjne samorządu gospodarczego i samorządu zawodowego, ale w pierwszym rzędzie zaakcentowanie odrębności instytucjonalnej wykonywania określonych zawodów. Samorząd zawodowy zorganizowany jest według jednolitych kryteriów zawodowych. Oznacza to, że samorząd zawodowy z uwagi na homogenność konstrukcji izb tego samorządu stanowi instytucjonalną formę wyrażania względnie jednolitych rodzajowo interesów; w samorządzie gospodarczym natomiast istotną rolę odgrywa wzajemne wyważenie interesów w ramach izb gospodarczych. Do zadań samorządu zawodowego należy przede wszystkim sprawowanie pieczy i nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem danego zawodu oraz ochrona tego zawodu, a także reprezentowanie osób wykonujących określony zawód. Zadania te samorządy zawodowe wykonują w drodze: prowadzenia rejestru członków samorządu zawodowego i listy osób uprawnionych do wyko- nywania zawodu, określania zasad etyki i deontologii zawodowej, sprawowania orzecznictwa w przedmiocie wykonywania zawodu oraz opiniowania projektów aktów prawnych, dotyczących problematyki objętej statutowym zakresem zadań samorządu lub występowanie o wydanie takich aktów. Zadaniem samorządu zawodowego jest również sprawowanie sądownictwa w zakresie odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących dany zawód oraz wykonywanie sądownictwa polubownego. Do samorządu zawodowego należy także współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w wykonywaniu zadań administracji rządowej i zadań gmin, jak i współdziałanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków samorządu. Przepisy o samorządzie zawodowym określonych prawnie reglamentowanych zawodów mają zbliżoną konstrukcję, której istota polega na powiązaniu zasad wykonywania zawodu z zasadami działania samorządu zawodowego w danym zakresie, w szczególności z nadzorem organów samorządu zawodowego nad wykonywaniem określonego zawodu. W myśl obowiązujących przepisów, zawód w określonej dziedzinie wykonywać może osoba, która uzyskała prawo wykonywania zawodu w drodze wpisu na listę osób wykonujących ten zawód. Wpis ma charakter konstytutywny. Wpisu dokonują z reguły właściwe organy samorządu zawodowego, tj. izby okręgowe (adwokackie, lekarskie i in.). Uchwała organu samorządu zawodo- wego w sprawie wpisu lub o odmowie wpisu jest decyzją administracyjną w rozumieniu k.p.a. i podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego; uchwała ta zawiera bowiem jednostronne rozstrzygnięcie w sprawie indywidualnej przez organ samorządu zawodowego w sferze stosunków zewnętrznych. Prawo wykonywania zawodu stwierdza właściwy miejscowo organ samorządu, po ustaleniu, że osoba występująca z wnioskiem odpowiada warunkom określonym przepisami ustawy, a w szczególności: posiada dyplom wyższej uczelni potwierdzający kwalifikacje do wykonywania zawodu oraz posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jak i wykazuje się nienaganną postawą etyczną. W świetle orzecznictwa, kwalifikacje etyczne dające rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu "ocenia się według cech charakteru i dotychczasowego zachowania mogącego świadczyć o poziomie umiejętności"