Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
Owocem powstar było 3 tyś. zabitych, 13 tyś. rannych, z kraju uciekło na Zachód ok. l tyś. osób. Partia komunistyczna stopniała z 2 860 000 osób do 37 tyś. K dynał Mindszenty schronił się do amerykańskiej ambasady w Budapeszt pozostali biskupi trwali na swoich stanowiskach. Od roku 1957 władze komunistyczne, kierowane przez J. Kadara, p jęły ponownie ostry kurs wobec Kościoła poprzez aresztowanie liczn księży, przywrócono urzędy księżom patriotom - z pewnymi warunka które postawili biskupi. Utworzono nową organizację dla księży OpusP? przywrócono kontrolowanie nauczania religii w szkole (22 V), obłożono łym aresztem domowym 2 biskupów (Yeszprem, Vać), 36 księży patn° złożyło przysięgę wierności Stolicy Apostolskiej (8 V). Przeprowad2 tzw. reorganizację seminariów duchownych, przy okazji której zwoW 80 alumnów (1959). W roku 1960 zamknięto seminarium duchowne ^° a seminarzystów usunięto. Aresztowania nie ustawały (1961 r. - 50 » a abpa Grosza usunięto z funkcji przewodniczącego episkopatu. Z tkowane szeregi duchowieństwa obejmowały w 1960 r. 5 areszto biskupów wraz z prymasem kard. Mindszentym. W 12 diecezjach pra tylko 4 biskupów, 3 686 księży diecezjalnych i l 447 zakonnych, a płaństwa przygotowywało się 516 alumnów. 230 zakończenia brutalnej walki z Kościołem był układ ze Stolicą tolską w dniu 15 IX 1964 r., poprzedzony udziałem niektórych bis- P°, węgierskich w Soborze Watykańskim II. Wspomniany układ był 'CU'rwszynl> Ja^i Stolica Apostolska zawarła z państwem komunistycznym. Pie zyj on obsady biskupstw i wyższych przełożonych zakonnych, przy rząd otrzymał prawo weta. Biskupi mieli składać przysięgę wierności 'stwu, Collegium Hungaricum w Rzymie zostało oddane w gestię epi-'Tnatu węgierskiego. Dzięki układowi Stolica Apostolska obsadziła prawie S ystkie stolice biskupie (8 biskupów). Nominacje te powtórzyły się czte-W0krotnie w latach 1969-1975. W roku 1974 pap. Paweł VI ogłosił przejście stan spoczynku kard. Mindszentyego, który od 1971 r. znajdował się poza oranicami Węgier. s W latach 1980-1981 pap. Jan Paweł II dwukrotnie zwracał się do episkopatu węgierskiego o podjęcie szerszej katechizacji i katechizacji w rodzinach. Od roku 1986 rząd komunistyczny wyraźnie złagodził ostrze polityki antykościelnej. Zezwolił na powstanie nowego zgromadzenia zakonnego (Siostry Pani Węgier - l XII). Dnia 20 VIII t.r. zaproszono papieża na Węgry, a władze komunistyczne poparły dialog państwo - Kościół (20 VII 1989). Po obaleniu rządów komunistycznych w 1989 r. parlament węgierski zniósł 24 I 1990 r. szereg praw antykościelnych i gwarantował wolność sumienia obywateli. Dnia 9 II t.r. Węgry nawiązały ponownie stosunki dyplomatyczne ze Stolicą Apostolską, a w maju parlament anulował wyrok na kard. Mindszentyego. W dniu 15 VII 1991 r. pap. Jan Paweł II rozpoczął wizytę apostolską na Węgrzech. W roku 1990 Kościół katolicki na Węgrzech obejmował 3 metropolie, 8 diecezji (l opactwo wyjęte), - 258 parafii, 2 874 kapłanów (2 663 diecezjalnych, 211 zakonnych), 360 alumnów, 98 sióstr zakonnych, 105 braci zakonnych, 6 490 000 kato-'*ów (61,20%) i 10,6 min mieszkańców. • Kościół katolicki ob.lac. w Rumunii i na Bałkanach. Okres udręk 1 Prześladowań 1945-1990 Król wo Sfodu B " ^uluunu dzięki przyłączeniu Bukowiny, Besarabii, Siedmio-szarze' D 3natU l Południ°wej Dobrudży stało się państwem o dużym ob-le*ała d0WKerZChni (295 °49 km2)' Zdecydowana większość Rumunów na-'ll4 min w ?g?°ła Prawosławneg° (70%), a także do Kościoła unickiego a k"" to \v r-)- Katolicy ob.łac. należeli do mniejszości narodowych, zie ętrZy' Niemcy i Polacy. Państwo rumuńskie przejęło w Sied- e ^ l?s- na kościelnej ziemi pod reformę rolną, popierało ę?x Praw°sławia i prozelityzm na prawosławie. Przejęło równie pe-wPe\vnyc, ół i internatów katolickich. Protesty biskupów kończyły się Spadkach wydaleniem ich z Rumunii (bp Glattfelder - 1923). 231 W roku 1920 Rumunia nawiązała stosunki dyplomatyczne ze stoiska, uznała Kościół unicki w Siedmiogrodzie za religię nao^ prawosławia i zagwarantowała pewne prawa Kościołowi katolickiemu stytucja państwowa z 1923 r. zatwierdziła te decyzje, ale pierwszeńst*' Kościołowi prawosławnemu - jako „dominującemu". ° Trwające przez 7 lat pertraktacje ze Stolicą Apostolską zakońn podpisaniem 10 V 1927 r. konkordatu. Zapewniał on religii kato]jci wszystkich obrządkach publiczne prawa i ustalał nową organizację j(0 Obejmowała ona metropolię w Bukareszcie i 4 dalsze sufraganie n katolików podporządkowano biskupowi Gherla. Konkordat prze^ swobodę kontaktów z Rzymem „w sprawach duchownych i kościeln Przy nominacji biskupów rząd otrzymał prawo weta co do kandydatd ci mieli mieć pełną swobodę w działalności duszpasterskiej. Kościół h! licki otrzymał osobowość prawną. W każdej diecezji miała być kapituła! tedralna, ale tworzenie nowych parafii uzależniono od zgody rządu. Kój otrzymał prawo zakładania podstawowych i średnich szkół katolickie)]» kontrolą państwową. Nauka religii miała być we wszystkich szkoła ' stawowych i średnich. Dnia 30 V 1932 r. został zawarty dodatków ze Stolicą Apostolską w sprawie zarządu dóbr kościelnych w ,Si grodzie. Do roku 1940 Kościół katolicki ob.łac. rozwijał się stosunkowo ci duszpasterstwo pogłębiało życie religijne, rozwijała się prasa i szkoli katolickie. W roku 1932 Kościół katolicki obejmował l metropolię cezje, 513 parafii, 898 kapłanów, 200 zakonników, l 432 siostry żak 1,2 min wiernych. W roku 1940 Rumunia utraciła Bukowinę i Bes na rzecz Związku Sowieckiego i część Siedmiogrodu na rzecz Węgi drugiej wojnie światowej wzięła udział po stronie III Rzeszy. Decydujące znaczenie dla dziejów Kościoła katolickiego w Rumuni ło wkroczenie 23 VIII 1944 r. wojsk sowieckich. Niebawem rozpocze na wielką skalę propaganda antypapieska i antykatolicka w prasie, i i telewizji. W listopadzie 1944 r. komuniści stali się jednowładcaffli • 1947 r