Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
~ badań, jakie przeprowadziłam wśród dzieci wynika również, ~l~dane przez nich w/w cykliczne programy telewizyjne zaesowały dzieci różnymi wydarzeniami, faktami, zjawiskami. Zza testów niedokońcżonych zdań oraz wypowiedzi ustnych i 'acowań dzieci umożliwiły wyodrębnienie pewnych grup teącznych tych zainteresowań, dotyczyły one: kultury (taniec, ska, gry komputerowe, magnetowidy, nagrywanie, odtwarzarogramów na video, kamera, mikroelektronika), ekologii (żyw powietrze, zdrowie) przyrody, historii, geografii, ekonomii obligacje, gospodarka rynkowa, oszczędzanie, możliwości pracy), u i turystyki. Wyniki uzyskane świadczy więc o dość bon zakresie tematycznym zainteresowań dzieci, wywołanych i określonym programom telewizyjnym, zwłaszcza zaś proom cotygodniowym adresowanym do młodego odbiorcy. lso R s. 12. , Y Telewizja jako źródło pobudzania i rozwijania zainteresowan dzieci (w opinii rodziców) Miasto Wieś 8,5% 48,6% · A - TV często, prawie każdy cykliczny program dla dzieci rozbudza zainteresowania dzieci · B - Czasami, tylko niektóre programy D C - Nie rozbudza, nie rozwija zainteresowań dzieci Telewizja dzisiaj dość często przyjmuje wiodąc~ rolę w ror.~~i janiu zainteresowań dziecka, co można, jak wydaje się, tłumac,~ ~ ograniczonymi w tym względzie możliwościami środowiskowa instytucji pozaszkolnych. Likwidacja wielu z nich, spowodow:~~~i trudnościami finansowymi, odpłatność za uczestnictwo w spe~ i listycznych zajęciach organizowanych w środowiskowych place«: kuch powoduje, że dzieci pochodzące z rodzin uboższych nie nn~~~, brać udziału w tych zajęciach. Natomiast nieco mniejsze możliwości niż w przekazywaniu rl,~Il ciom wiedzy, wzorów zachowań, czy w rozwijaniu zainteresow:~ń posiada telewizja w zakresie inspirowania ich do nowych dzia.l.:, Przyczyn jest zapewne wiele, być może telewizja posiada mnic·,p~~ możliwości motywowania dzieci do podejmowania różnych czycm~ł ści lub tkwić one mog~ w trudnościach wynikających z określony nastawień i niechęci ze strony dziecka do podejmowania wysily zwi~zanego z realizacji jakiejś konkretnej czynności. Może dlatego dla wielu dzieci, zarówno w mieście (33,1%) iąc' też na wsi (37,6%) telewizja nie była źródłem inspirującym ·4~ nowych działań. Należy jednak podkreślić, że cykliczne progr.m~ telewizyjne motywowały do wykonywania różnych nowych cry~~ ności ponad 60% dzieci w obu badanych środowiskach. Spor 161 (28,6% z miasta i 24,8% ze wsi) uważa, że dość często emitoi cykliczne programy telewizyjne zachęcaj do różnych dziaWięcej jednak dzieci sadzi, (38,3% miasto, 37,6% wieś), że możliwości spełnia telewizja tylko czasami, poprzez niektóre Badania wykazały więc, że cykliczne programy telewizyjne ta~,k: "Teleranek" "Tik - Tak" "Ciuchcia" "5-10-15" "Kwant" irowały znaczni grupę dzieci (ponad 60%) do działań o bar różnym charakterze, jeśli chodzi o ich treść. Były to dzia~,: 1) społeczne, np.: pomoc rodzicom w prowadzeniu domu, piece nad rodzeństwem, pomoc kolegom, s~siadom, ludziom ełnosprawnym, korespondowanie z osobami samotnymi, przeIganie zasad ochrony środowiska; 2) intelektualne: umiejętność ugiwania komputera, udział w różnych konkursach, uczęsz~e na zajęcia kół naukowych, kół zainteresowań, nauka jęangielskiego, pisanie opowiadań, wierszy; 3) kulturalne, np.: banie muzyki poważnej, muzyki młodzieżowej, nauka nowych !nek, nauka tańca klasycznego, dyskotekowego, nauka gry na ~umencie muzycznym, czytanie nowych czasopism, ksi~żek o ej tematyce (np. dotyczących kosmosu, gwiazd), kultywowaradycji świ~tecznych, różnych zwyczajów, obrzędów; 4) kolekerstwo: zbieranie plakatów, kaset z nagraniami zespołów munych, wy'viadów z piosenkarzami, znaczków o bardzo różnej etyce, pocztówek; 5) sportowe: gry na powietrzu, stolikowe, bik, deskorolka, organizowanie gier drużynowych, urz~dzanie ta do koszykówki, jazda na łyżwach, nartach; 6) opiekuńcze: ca nad zwierzętami bezdomnymi, domowymi, hodowla zwiedomowych; 7) techniczne: naprawa sprzętu domowego, poznaasad programowania, majsterkowanie, modelowanie, robótki wyższe przykłady wskazuj, że telewizja poprzez określony sposoby i formy jej prezentowania może zachęcać i mobilidzieci do realizowania różnych, wartościowych społecznie i wawczo zachowań33. "Zarazem jednak - pisze A. Zawadzka ć rozwojowi ogl~dania przez uczniów telewizji ograniczały rodności wynikające ze specyfiki dziecięcego odbioru tego dohne wyniki uzyskałam prowadz$c badania na temat motywacyjnej funkcji tych cyklicznych programów telewizyjnych w latach 1978 i 1987. rolę i znaczenie wychowawcze cyklicznych programów telewizyjnych zwract~ A. Zawadzka, podkreślając ich wpływ na wartość wypoczynku dziecka. (w:) ~ a znnianewość nauki szkolnej. Wrocław 1991. 162 typu bodźców"34 oraz negatywne warunki życia w rodzinie