Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

A wic jeden anioB mo|e widzie to, co jest we wntrzu drugiego. 2. Jak si maj ksztaBty do ciaB, tak si maj formy my[lowe do my[li. Otó| kto widzi ciaBo, widzi i jego ksztaBt. Zatem kto widzi jestestwo my[lce, widzi i form my[low w nim obecn. A poniewa| anioB widzi drugiego anioBa - jak równie| i dusz  dlatego, jak si zdaje, mo|e widzie my[li obojga. 3. Podobniejsze do anioBa jest to, co jest w naszej my[li, ni| to, co jest w naszej wyobrazni; pierwsze bowiem jest poznawane przez my[l w rzeczywisto[ci, drugie za[ jedynie w mo|no[ci. Lecz anioB mo|e poznawa to, co jest w wyobrazni - tak jak i wszystkie rzeczy cielesne - gdy| wyobraznia jest wBadz ciaBa. Wydaje si wic, |e anioB mo|e poznawa tajniki naszej my[li. Wbrew temu: Nie przysBuguje anioBom to, co jest wyBcznie Bogu wBa[ciwe. Lecz poznawa skryto[ci serc jest wyBczn wBa[ciwosci Boga; [wiadcz o tym sBowa Jeremiasza:  Nad miar chytre jest serce i zgubne, kto zdoBa je zgBbi? Ja, Jahwe, przenikam serce 4. A wic anioBowie nie poznawaj skryto[ci serc. Odpowiedz: W dwojaki sposób mo|na poznawa skryto[ci serca: Pierwsze, w swoim skutku czy przejawach; w tem sposób mo|e je poznawa zarówno anioB, jak i czBowiek; a im bardziej maskowane s owe przejawy tym wnikliwszego domagaj si poznawcy. I tak prze|ycia wewntrzne, tj. skryto[ci serca niekiedy poznaje si po zewntrznych postpkach, a niekiedy po zmianach na obliczu; lekarze zdoBaj nawet pozna prze|ycia duszy po ttnie; tym bardziej mog je t drog poznawa anioBowie - a tak|e i szatani -jako |e wnikliwiej dostrzegaj i oceniaj najskrytsze nawet takowe zmiany cielesne. Augustyn tak o tym pisze:  (Szatani) z Batwo[ci odczytuj usposobienia czy prze|ycia wewntrzne ludzi nie tylko sBowem wyra|one, ale tak|e poczte w duszy, jako |e dusza wyra|a je na zewntrz jakowymi[ znakami w ciele 5 - jakkolwiek w dziele OdwoBaD6 powiada, |e nie trzeba upiera si przy sposobie, w jaki to si dzieje