Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
Tym nie mniej, przekazanie li t y l k o osobistych (prywatnych) dokonań nie
było g ł ó w n y m zamiarem tych dzieł. Dopiero kiedy elementy autobiografii
dominują, a autor jest podmiotem i przedmiotem narracji, wolno mówić o
"literaturze wspomnieniowej - pamiętnikarstwie" sensu strictori
IV-2,3; Różnorodność form podawczych tej literatury, skłaniać powinna do
precyzyjnego oznaczenia charakteru poszczególnych jej typów. Tym bardziej, że
więcej intuicyjnie niźli rzeczowo, z rozmaitymi gatunkami wiążą historycy swe
oczekiwania. Także określone postulaty badawcze.
Zaakcentowanie właściwości różniących p a m i ę t n i k od d z i e n n i k a
umożliwia wnioskowanie o walorach ale i mankamentach obu formuł. Szkopuł w
tym, że wyznaczanie cech szczególnych nie jest dość precyzyjne. Widać to
wyraźnie przy lekturze dociekań, nie tylko historyków, starających się sprawę
rozwikłać:
Pamiętnik jest pisany w formie wspomnienia, zazwyczaj pod koniec życia, lub
też po epoce wielkich przemian;
Pamiętnik to opowiadanie o wydarzeniach przeszłych ich uczestnika, lub
świadka. Forma podawcza w literaturze na usługach epiki;
Pamiętnik to utwór literacki obejmujący opisy wydarzeń oparte na
bezpośredniej obserwacji autora, jego wspomnieniach i przeżyciach.
Pamiętnik to relacja prozą o wydarzeniach których autor był uczestnikiem
bądź świadkiem, opowiada o faktach z pewnej perspektywy czasowej, czym różni
się od dziennika, nie kładzie nacisku na świat intymny opowiadającego. Zdarzenia
relacjonowane są chronologicznie.
To tylko niektóre z prób zdefiniowania pojęcia, prób jak się okazuje
dojmująco tautologicznych. Jako takie, nie do końca będą użytecznymi, gdyby
uznać je za punkt wyjścia w dociekaniach metodycznych, pozwalających na
mniemanie o walorach poznawczych gatunku.
IV-2,4; W tej sytuacji, przydatne historykowi winny być propozycje
literaturoznawców. Analiza tekstów wspomnieniowych przeprowadzana jest tam
według odmiennych kryteriów. Jednym z wyróżników będzie stosunek autora do
przedmiotu narracji, drugim, struktura wewnętrzna tejże.
Przyjmując pierwszy probierz, dostrzegamy przynajmniej dwa rodzaje
sytuacji, odnotowywanych w relacjach wspomnieniowych:
1- wydarzenia będące w polu bezpośredniej obserwacji autora-pamiętnikarza:
relacja a u t o r s k a: ;
2 - relacja z wydarzeń, o jakich autor - pamiętnikarz dowiedział się skądinąd:
relacja w t ó r n a: .
Z kolei, rozpatrując strukturę samej relacji pamiętnikarskiej, dostrzegamy trzy
metody kompozycji wspomnień:
1- metodę relacji uteraźniejszonej; sprawozdanie d o r a ź n e -
2 - metodę relacji retrospektywnej; sprawozdanie e x p o s t -
3 - metodę relacji różnoczasowej; wykorzystanie e l e m e n t ó w sprawozdań
doraźnych w s p o r z ą d z a n i u sprawozdań ex post - .
W proponowanym schemacie ulokować wolno poszczególne typy literatury
wspomnieniowej. "Dziennik", jako na bieżąco sporządzaną relację - dotyczącą
bezpośrednio autora - fiksować wolno sygnaturą: Ra-Sd, gdy "kronika domowa"
obejmująca także informacje z drugiej ręki, opatrzona będzie sygnaturą: Ra-Rw-
Sd. Z kolei spisana po latach "autobiografia" przynależy sygnaturze: Ra-Se, gdy
równie retrospektywny, ale uzupełniany informacjami wtórnymi "pamiętnik",
opatrzymy sygnaturą: Ra-Rw-Se. Konsekwentnie - "wspomnienie", będące
wycinkiem pamiętnika we wskazanym temacie, opatrzyli byśmy sygnaturą: Ra-Se-
Sr, gdy "relację" wspomnieniową o osobach trzecich sygnaturą: Ra-Rw-Se.
Mimo niewątpliwego schematyzmu takiej klasyfikacji, może być ona
przydatna historykowi w dociekaniach nad krytyką literatury wspomnieniowej {por:
IV-8, 8 -13}, uznawanej za źródło historyczne. Tym bardziej, gdy wprowadzimy
jeszcze jeden element porządkujący tę kategorię.
IV-2,5; Dla ustalenia elementów autentyczności i wiarygodności przekazu
źródłowego, nie od rzeczy też jest skonstatowanie m o t y w ó w, jakimi kierował się
autor spisując swą relację. Dla opublikowanych już - choć nie tyko dla nich - "
pamiętników", wydaje się to bodaj kluczowe.
Najogólniej wyróżnić należy dwa rodzaje przyczyn, dla jakich wspomnienia są
sporządzane. Pierwszą nazwać wolno motywacją o s o b i s t ą , kiedy
spisanie wspomnień wypływało właśnie z osobistej, indywidualnej, "prywatnej"
chęci autora do utrwalenia wydarzeń, jakich bywał świadom. Drugiej dopatrujemy
się w relacjach sporządzonych z inspiracji zewnętrznej; na zamówienie już to
instytucji ( konkursy pamiętnikarskie), już to ankietera. Wówczas mówimy o
motywacji s t y m u l o w a n e j .
Przy pierwszej z tak rozróżnionych, dostrzegamy przynajmniej dwa rodzaje
mechanizmów, pobudzających aktywność piszącego. Jednym będzie potrzeba
notowanie swych przeżyć i przemyśleń, bez wyraźnie uświadomionego zamiaru
upowszechniania tegoż - tzw. pamiętnik i n t y m n y . Innym będzie próba
upowszechnienia swych dokonań, dokumentacja własnych racji, wreszcie polemika
z najróżniejszymi przeciwnikami. Owoc takiej nazwalibyśmy pamiętnikiem k i e r o
w a n y m . W takim podziale, "dziennik" zaliczony być winien do kategorii
Moi, gdy "pamiętnik" do kategorii Mok, zaś "autobiografia", lub "relacja" do grupy
Ms.
V-2,6; Tryb warunkowy, w jakim szeregujemy tak wyróżniane gatunki, wynika
z nie dość precyzyjnego ich zdefiniowania. Mimo wielu niejasności, pojęciom w
rodzaju: pamiętnik, dziennik, relacja, wspomnienie, autobiografia, przypisuje się
jednak takie znaczenie, jakie tu zamarkowano. Wbrew wykładniom leksykalnym,
gdzie jak wspomniano niejednokrotnie natrafiamy właśnie na pleonazmy.
Ta "niejasność słownikowa" niejednokrotnie prowadzi do przemiennego
stosowania nazw poszczególnych gatunków literatury wspomnieniowej.
Zasklepienie ich w zamkniętych ramach semantycznych, nie wydaje się jednak
konieczne. Dopiero bowiem analiza k o n k r e t n e g o przekazu ujawnić winna
jego wewnętrzną strukturę, a także przyczyny sporządzenia. Efektem zaś może
być zakwalifikowanie tego, konkretnego już źródła, w wyżej proponowany schemat,
a więc skonstatowanie z jakiego typu przekazem ma do czynienia historyk.
V-2,7; Mimo oczywistego formalizmu, proponowana klasyfikacja zdaje się być
aprobowaną, także w przywoływanych uwagach badaczy. Właśnie akceptacja
podobnych podziałów, wywołuje odmienność ocen poszczególnych gatunków
literatury pamiętnikarskiej. To natomiast związane jest z odmiennościami
przedmiotu badawczego