Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

Ale my dalecy jeste[my od takiego pojmowania Ojca i Syna, mianowicie |e si ró|ni co do istoty; w ten wBa[nie bBd wpadli Orygenes i Ariusz, bo poszli za platoDczykami. Co do sBów Trismegista: "Monada-jedno[ zrodziBa monad-jedno[ i ku sobie zwróciBa wBasny |ar", to nie nale|y ich Bczy z rodzeniem Syna czy pochodzeniem Ducha Zwitego, ale ze stworzeniem [wiata, w sensie: jeden Bog stworzyB jeden [wiat z miBo[ci samego siebie. Na 2. Zwykle przytaczamy dowody na dwie rzeczy: pierwsze, by przekonywujco udowodni jak[ zasad; tak np. astronomia podaje dostateczne dowody na jednostajn szybko[ ruchu nieba; drugie, nie by przekonywujco udowodni zasad, ale zaBo|ywszy j, przytacza si dowody, by wykaza zgodno[ wypBywajcych skutków; tak np. astronomia podaje teori obiegów ciaB dokoBa ziemi i epicykli po to, by ni tBumaczy wyrazne dane zmysBów o ruchach ciaB niebieskich. Ali[ci teoria ta wcale nie dowodzi przekonywujco; dane te mogBaby nawet z lepszym powodzeniem wytBumaczy jaka[ inna teoria. c Patrz o tym wy|ej, z. 1, 8, t. 1, str. 67-70. 44 Otó| pierwszym sposobem mo|na przytacza racje na udowodnienie, |e Bóg jest jede, i na temu podobne. Za to racje przytaczane na wytBumaczenie Trójcy s drugiego typu. Dopiero bowiem po przyjciu Trójcy jako faktu, racje te wchodz w gr; i to nie tak, by przekonywujco udowadniaBy Trójc, ale jedynie, by wykazaBy jej zgodno[ czy sBuszno[, /47/ Ja[niejsze si to stanie, gdy omówimy poszczególne próby. I tak nieskoDczona dobro Bo|a przejawia si tak|e w powoBywaniu do bytu stworzeD; przecie| tworzy co[ z niczego mo|e li tylko Moc NieskoDczona. Je[li przeto Bóg w nieskoDczonej dobroci udziela si, to nie a| tak, |eby co[ od razu nieskoDczonego musiaBo OdeD pochodzi; wystarczy, |e na swój sposób korzysta bdzie z dobroci Bo|ejd. Równie| przytoczone zdanie: "Bez towarzystwa nie ma mowy o szcz[ciu z posiadanego dobra, jakiekolwiek by ono byBo", jest sBuszne w wypadku, gdy jedna osoba nie ziszcza w sobie doskonaBej dobroci i dlatego do szcz[cia peBne j dobroci potrzebuje dobra od kogo[ wspóBtowarzyszcego. Co do podobieDstwa z nasz my[l, to ono nie udowadnia dostatecznie czego[ o Bogu, a to dlatego, |e my[l nie znajduje si w Bogu i w nas jednoznacznie. SBusznie wyraziB si Augustyn21 twierdzc, |e wiara prowadzi do poznania, ale nie na odwrót. Na 3