Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

Ostateczna za[ szcz[liwo[ czBowieka, bdca jego najwy|sz doskonaBo[ci, nie mo|e polega na poznaniu rzeczy zmysBowych, gdy| rzeczy ni|sze nie mog doskonali jakiego[ bytu inaczej jak moc istoty wy|szej n posiadajc w tej mocy pewne uczestnictwo. Otó| jest rzecz jasn, |e forma (zaczyn) kamienia czy jakiejkolwiek rzeczy zmysBowej nie doskonali umysBu ludzkiego przez to, |e jest tak form (zaczynem), ale przez to, |e wyra|a pewne uczestnictwo w czym[, co wznosi si ponad umysB ludzki, a mianowicie w [wietle umysBowym lub w czym[ tego rodzaju. To za[, co nie jest samo przez si, ale dziki czemu[ innemu, sprowadza si do tego, co istnieje samo przez si. Dlatego ostateczna szcz[liwo[ czBowieka musi polega na poznaniu czego[, co jest ponad umysBem ludzkim. Wykazali[my za[, |e czBowiek za po[rednictwem rzeczy zmysBowych nie mo|e wznie[ si do poznania jestestw bezcielesnych, które s ponad umysBem ludzkim. A wic ostateczna szcz[liwo[ nie mo|e polega na poznaniu takim, jakie jest wBa[ciwe dla wiedzy teoretycznej. Ale podobnie jak w formach (zaczynach) zmysBowych zawiera si pewne uczestnictwo przez podobieDstwo do wy|szych jestestw, tak samo poznanie wBa[ciwe dla wiedzy teoretycznej jest pewnego rodzaju uczestnictwem w prawdziwej i doskonaBej szcz[liwo[ci. Rozwizanie trudno[ci. 1. Filozof mówi tam o szcz[liwo[ci niedoskonaBej, jak mo|na osign w tym |yciu. 2. Z natury pragniemy nie tylko doskonaBej szcz[liwo[ci, ale równie| takiej, która jest jej podobieDstwem lub uczestnictwem w niej. 3. Poznanie wBa[ciwe wiedzy teoretycznej przeprowadza umysB do pewnej istno[ci (aktu), ale nie do doskonaBej i zupeBnej. ArtykuB 7. CZY SZCZZLIWOZ POLEGA NA POZNANIU JESTESTW BEZCIELESNYCH, A MIANOWICIE ANIOAÓW ? Postawienie problemu. Wydaje si, |e tak. gdy|: 1. Zw. Grzegorz mówi w pewnej homilii66), |e  na nic nie przyda si ludziom bra udziaB w [witach ludzkich, je[li nie bd uczestniczy w [witach AnioBów , czyli w ostatecznej szcz[liwo[ci. Otó| mo|emy bra udziaB w [witach AnioBów przez ich poznanie kontemplacyjne. A wic ostateczna szcz[liwo[ polega na kontemplacji AnioBów . 2. Ostateczna szcz[liwo[ ka|dego bytu to zjednoczenie si ze swym zródBem. Std koBo nazywamy figur doskonaB, gdy| jego kres uto|samia si z jego pocztkiem. Otó| zródBem poznania ludzkiego s AnioBowie, gdy| oni o[wiecaj ludzi, jak to uczy Dionizy67). A wic ostateczna doskonaBo[ umysBu ludzkiego polega na kontemplacji AnioBów. 3. Ka|da natura jest wtedy doskonaBa, gdy zjednoczy si z wy|sz natur