Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

3). 4. Czuwajcy" (gr. egregorikoi), nazwa nadana anioom szatana w 2 Ksidze Henocha, jest, jak si zdaje, sposobem oddania dwch terminw aramejskich: irin na okrelenie aniow w Ks. Daniela 4, 10,14,20 oraz qaddiszin -wici". Bliszym tumaczeniem byoby anioy stre", co zgadzaoby si zarwno z ich funkcjami, jak i ze znaczeniem ich imion. Wedug Midraszu Tehillim do Psalmu 1, wyraz ir odnosi si do bstwa Eloah. 14. NARODZINY KAINA I ABLA a) Niektrzy twierdz, e przebrany za Wa Samael zemci si namawiajc czowieka do zjedzenia z Drzewa Wiedzy, a potem spodzi z Ew Kaina, bezczeszczc w ten sposb cae jej pniejsze potomstwo z Adamem. Dopiero gdy Dzieci Izraela stany pod gr Synaj i otrzymay Prawo z rk Mojesza, przeklestwo to zostao w kocu zdjte. Ciy ono nadal nad innymi narodami . b) Wedug niektrych relacji Samael nigdy nie spa z Ew, zanim nie uczyni tego Adam. Bg najpierw zamierza da Samaelowi wadz nad wiatem, lecz ten poczu zazdro ujrzawszy, jak Adam nago i bezwstydnie obcowa z Ew. Poprzysig wic: Zniszcz Adama, polubi Ew i zaczn naprawd rzdzi". Zaczeka, a Adam pooy si z Ew i zasn, po czym zaj jego miejsce. Ewa ulega mu i pocza Kaina . Wkrtce jednak poaowaa swej niewiernoci i ze zami w oczach zawoaa: Biada, Adamie, zgrzeszyam! Wygnaj mnie ze wiata twego ycia. Pjd na zachd i tam zaczekam na mier". Trzy miesice pniej, dotarszy do Oceanu, Ewa nazbieraa gazi i zbudowaa chatk. Kiedy chwyciy j ble porodowe, modlia si do Boga o pomoc, lecz na prno. Pozostao jej tylko baga soce i ksiyc, eby powiedziay Adamowi o tych tarapatach podczas swojej nastpnej wdrwki na wschd. Tak te uczyniy. Adam pospieszy czym prdzej, a zastawszy Ew rodzc, doczy do jej modlitw. Bg zesa dwunastu aniow oraz dwie Cnoty prowadzone przez Michaa, ktre stany przy Ewie z prawej strony i gaskay jej twarz i pier, dopki nie urodzia . c) Poniewa twarz noworodka Kaina janiaa anielskim blaskiem, Ewa poznaa, e nie Adam by jego ojcem, i w niewinnoci swej zawoaa: Nabyam chopczyka od Jahwe!" d) Inni wyjaniaj imi Kain mwic, e gdy tylko si urodzi, stan na nogi, pobieg i przynis somk pszenicy, ktr da Ewie, Ona za nazwaa go Kain, co oznacza dbo" . e) Nastpnie Ewa urodzia drugiego syna, ktrego nazwaa Abel, co znaczy oddech" lub, jak mwi niektrzy, marno" czy te smutek", gdy przeczuwaa fatalny los, jaki wczenie mia go spotka . Dowiedziaa si o tym we nie - ujrzaa bowiem, jak Kain pi krew Abla i odmwi jego aosnej probie, by pozostawi mu kilka kropel. Gdy Ewa opowiedziaa swj sen Adamowi, on rzek: Musimy rozdzieli naszych synw". Dlatego Kain wychowywa si jako rolnik, za Abel jako pasterz, a kady z nich mieszka we wasnej chatce . f) Niektrzy wszake wierz, i Kain by bliniaczym bratem Abla, zrodzonym z Adama i Ewy, za ich poczcie byo jednym z najcudowniejszych zdarze, jakie miay miejsce szstego dnia Stworzenia. W pierwszej godzinie Bg zebra py Adama; w drugiej Adam sta si bezwadn grudk; w trzeciej rozwiny si jego czonki; w czwartej Bg tchn we ducha; w pitej stan na nogach; w szstej nazwa zwierzta; w sidmej Bg da mu Ew; w smej dwoje poszo do ka, a czworo z niego wyszo" - jako e Kain i Abel zostali od razu poczci; w dziewitej Adamowi zabroniono je owoce z Drzewa Wiedzy; w dziesitej zgrzeszy; w jedenastej zosta ukarany; a w dwunastej przepdzony z Edenu . g) Inni z kolei utrzymuj, e z pierwszego aktu miosnego Adama i Ewy narodzio si co najmniej czworo dzieci: Kain ze sw bliniacz siostr oraz Abel ze swoj bliniaczk lub nawet dwiema . * 1. Motyw boskich wy, rzekomo pragncych zapadnia miertelne kobiety, wystpuje w wielu mitologiach. wite we trzymane w wityniach egipskich odgryway rol prokreacyjnych wysannikw boga. Drugi Papirus z Tanis zawiera list witych tytuw nadawanych takim dobroczynnym wom, zamieszkaym w co wikszych wityniach. Rwnie u Grekw bezpodne kobiety zwyky lee ca noc na pododze wityni Asklepiosa w nadziei, e bg pojawi si w postaci wa i zapodni je we nie. We frygijskich misteriach na cze Sabaziosa kobiety rytualnie zalubiay boga w ten sposb, e pozwalay ywym wom lub ich zotym podobiznom zelizgiwa si pomidzy piersiami w d do ud. 2. rdem takich obrzdw mogo by utosamianie wy wypezajcych z podziemnych nor z duchami zmarych bohaterw, ktrych przedstawiano czsto jako we lub pwe - midzy innymi Kekropsa, Erychtoniosa i Kadmosa - i oddawano im cze bosk - na przykad Asklepiosowi i Sabaziosowi. Aleksander Wielki wierzy, e zosta poczty przez Olimpi za spraw Zeusa przebranego za wa, a jego przypadek nie by odosobniony. Bezpodne kobiety kpay si take w rzekach, majc nadziej, e zapodni je rzeczny bg-w. Trojaskie panny mode zayway kpieli w Skamandrze woajc: Skamandrze, zabierz moje dziewictwo!" Babiloskiego Ea, jako boga Eufratu, przedstawiano w postaci wa lub jako osob dosiadajc wa. 3. Wikszo ludw pierwotnych dwojako traktowaa menstruacj - jako wit, a zarazem nieczyst: wit, poniewa oznaczaa gotowo dziewczyny do macierzystwa, nieczyst, poniewa mczyni musieli unika kontaktu z kobietami podczas miesiczki. Niektre plemiona wierz, e menstruacja jest wynikiem ukszenia przez wa, mimo e jad wa powoduje akurat krzepnicie krwi