Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

Wszystko to nie oznacza, |e PawBów byB czystym teoretykiem. W odró|nieniu od Wiellanskiego, ale te| i od Schellinga, wiele uwagi po[wicaB on praktyce gospodarstwa wiejskiego, prowadziB eksperymentalny chutor, w którym z powodzeniem hodowaB ro[liny okopowe i siaB trawy, wynalazB jaki[ specjalny pBug, organizowaB szkoB rolnicz dla dzieci chBopów paDszczyznianych. Midzy innymi PawBów utrzymywaB w Moskwie szkoB prywatn, w której mBodzie| msk przygotowywano do wstpienia na uniwersytet; jego wychowankami, obok innych znanych postaci, byli te| dziaBacze z filozoficznym zaciciem: NikoBaj Stankiewicz i MichaiB Katkow. PawBów zaBo|yB czasopismo  Atieniej" (1828-1830), w którym ogBaszaB swoje artykuBy o charakterze teoretycznym i  stosowanym". Filozoficzne, schellingiaDskie podstawy metody i uniwersaln wiedz uczony skupiB w fundamentalnych pracach: Chemia rolnicza (2 tomy, 1833), Podstawy fizyki (2 tomy, 1833-1836), Kurs gospodarstwa wiejskiego (2 tomy, 1837). GBówn zasBug PawBowa byBo wychowanie caBej plejady uczniów, szczególnie wyró|niaj si w[ród nich Stankiewicz i  lubomudrzy". Grupa mBodzie|y moskiewskiej zaBo|yBa w 1823 roku Towarzystwo Lubomudrów. Inicjatorami byli ksi| WBadimir Odojewski i Dmitrij Wieniewitinow, oni te| stanli na czele towarzystwa - Odojewski jako przewodniczcy, a Wieniewitinow jako sekretarz. Aktywnymi dziaBaczami byli przyszli sBowianofile Aleksandr Koszelew i Iwan Kiriejewski oraz skBaniajcy si ku nim NikoBaj Ro|alin. W towarzystwie dziaBali równie| przyszli profesorowie Uniwersytetu Moskiewskiego - MichaiB Pogodni i Stiepan Szewyriew. KóBko od samego pocztku zostaBo okre[lone jako tajne, lecz nie byBo w nim ani motywów politycznych, ani sek-ciarsko-religij nych.  Lubomudrzy" w centrum swoich zainteresowaD i zaj umie[cili filozofi. Jako przeciwwag materialistycznej filozofii Francji i wolte-rianizmu mBodzi ludzie wysuwali najnowsz filozofi niemieck, lecz swoj przynale|no[ do klanu filozofów oznaczyli rosyjskim sBowem lubomudr - dosBown kalk greckiego  filozof. SBowa tego u|ywano równie| wcze[niej w pracach pisanych w jzyku rosyjskim, lecz nie byBo ono rozpowszechnione i ponownie wprowadziB je w u|ycie Odojewski, który w ogóle lubiB rusyfikowa terminy zachodnioeuropejskie: Absolut zastpiB Bezwarunkiem, a Generalizacj  Rodzajowaniem. Zamiary  lubomudrzy" mieli ogromne: zaBo|enie wBasnego czasopisma, napisanie sBownika filozoficznego, przetBumaczenie na jzyk rosyjski wszystkich klasyków filozofii i tak dalej