Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

Dotychczas interpretowali[my tylko owo  umiera si" jako takie. W sformuBowaniu:  kiedy[ tam, ale na razie jeszcze nie", powszednio[ dostarcza czego[ w rodzaju pewno[ci [mierci. Nikt nie wtpi, |e si umiera, owo  nie wtpi" nie musi jednak kry w sobie tej pewno[ci, odpowiadajcej postaci, w której [mier w sensie scharakteryzowanej tu wyró|nionej mo|liwo[ci wkracza w jestestwo. Powszednio[ poprzestaje na tym dwuznacznym przydaniu [mierci  pewno[ci" - aby, jeszcze bardziej zakrywajc umieranie, osBabi j i Batwiej znie[ rzucenie w [mier. Zakrywajce uchodzenie przed [mierci nie mo|e by zgodnie ze swym sensem wBa[ciwie  pewne" [mierci, a mimo to przecie| jest. Jak to jest z  pewno[ci [mierci"? By-pewnym jakiego[ bytu znaczy: jako prawdziwy uznawa go za prawdziwy (es ais wahres fiir wahr hal ten). Prawda oznacza odkryto[ bytu. Wszelka odkryto[ za[ ma ontologiczne oparcie w najbardziej pierwotnej prawdzie, RozdziaB I. Mo|liwe bycie caBo[ci jestestwa i bycie ku [mierci 323 w otwarto[ci jestestwa1. Jestestwo jako byt otwarty, otwierajcy i odkrywajcy jest z istoty  w prawdzie". Pewno[ za[ opiera si na prawdzie lub przysBuguje jej równie pierwotnie. Wyra|enie  pewno[" ma, tak jak termin  prawda", dwojakie znaczenie. W pierwotnym sensie  prawda" znaczy  bycie-otwierajcym" jako zachowanie jestestwa. Wywiedzione std /.naczenie to  odkryto[ bytu". Odpowiednio do tego,  pewno[" znaczy pierwotnie  bycie pewnym" jako sposób bycia jestestwa. W pochodnym za[ znaczeniu  pewnym" mo|e by nazwany tak|e byt, którego jestestwo mo|e by pewne. Modus pewno[ci stanowi prze[wiadczenie. W tym ostatnim rozumiejce bycie jestestwa ku odkrytej (prawdziwej) rzeczy samej daje si okre[li wyBcznie za pomoc jej [wiadectwa. Uznawanie-czego[-za-prawdziwe jest jako utrzymywanie-sie-bie-w-prawdzie zasadne, gdy opiera si na samym odkrytym bycie i jako bycie ku tak odkrytemu bytowi staBo si sobie przejrzyste pod wzgldem swej odpowiednio[ci do tego bytu. Czego[ takiego brak w swobodnym fantazjowaniu bdz w samym tylko  pogldzie" na temat bytu. Miar zasadno[ci uznawania czego[ za prawdziwe jest roszczenie prawdziwo[ciowe, do którego to uznawanie nale|y. Roszczenie to zyskuje prawomocno[ na podstawie sposobu bycia bytu, który ma by otwarty, i kierunku otwierania