Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

in. zapisaB:  Matka naszego cierpicego narodu, Ewakuowanego narodu, bolejcego narodu". W tym okresie powstaBy te| wizerunki  Madonny Czerwonej Kaliny",  Wiosennej Madonny",  UkraiDskiej Madonny",  Madonny w srebrnych ornatach", a w 1916 roku pierwszy obraz  Matki MiBosierdzia", do której malowania powróciB w latach 1934-1935, tworzc cykl piknych rysunków wglem oraz olejnych szkiców  Madonny srebrzystej",  Madonny fioletowej",  Madonny stepowej",  Madonny huculskiej", w których skrystalizowaBa si wizja malarska oraz imi  Matki MiBosiernej". Cyt. za: . >;>H8=, 0B8 8;>A5@4O. 0?@5AB>;L=89 >1@07 ;5:A8 >20:V2AL:>3> 4;O A>1>@C A2. .@0 C L2>2V. 0B0;>3. 8AB02:0 7 =03>48 120-W @VG=8FV =0@>465==O ;5:A8 >20:V2AL:>3>, L2V2, A5@?5=L-25@5A5=L 1992, A. 2. Obraz Przenaj[witszej Bogarodzicy jako Matki MiBosierdzia ^61 stawiona zostaBa w[ród chmur, wznoszc si w wartkim ruchu nad ukraiDsk ziemi w otoczeniu [witych, anioBów, apostoBów. Za[ na pierwszym planie znajdujcego si u doBu obrazu szkicu soboru [w. Jura - symbolu najwy|szych warto[ci duchowych UkraiDców, widnieje motyw Bodzi, przypominajcej o szybko mijajcym czasie w |yciu czBowieka i w historii narodu, którego szczególnie wa|nymi przedstawicielami s obecne po obu stronach Bogarodzicy postaci Kozaków, bdcych -jak pamitamy -uciele[nieniem wolno[ci Ukrainy i czczcych ikon Matki Boskiej MiBosiernej pozostawionej w cerkwi w R|awcu. Natomiast w górnej cz[ci z obu stron swego Obrazu Matki MiBosierdzia umie[ciB Nowakiwski postacie mistyczne,  skrzydlatych" rycerzy- bohaterów narodu ukraiDskiego, stojcych na stra|y jego losów i ukazanych podczas wa|nych dyskusji z narodem w chwilach proroczych przemówieD53