Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard

jakiej[ nie[wiadomo[ci lub bBdu; inaczej tego, co zBe, nikt by nie wybieraB jako dobre7. Zaiste, 36 wybierajc - pod naporem namitno[ci lub z nawyku - t oto rozkosz nieuporzdkowanego czy nieopanowanego postpku jako dobro danej chwili, cudzoBo|nik bBdzi w poszczególnym, dorywczym wypadku, chocia|by nie bBdziB co do ogólnych zasad i miaB co do tego nale|yte zdanie. W ten jednak sposób anioB nie mógB zgrzeszy; ju| to dlatego, |e - jak wida z powy|szych8 - nie posiada uczu, namitno[ci, które by odbieraBy rozum lub my[l; ju| to dlatego, |e nawyk zBy nie mógB poprzedzi pierwszego grzechu, skBaniajc doD. Drugie, gdy kto[ wybiera ton co samo w sobie jest dobrem, ale nie trzyma si nale|ytego porzdku ustalonego prawidBem. W takim wypadku brak stanowicy o grzechu nie jest ze strony rzeczy wybranej, ale jedynie ze strony wyboru, który nie odbyB si z zachowaniem nale|nego porzdku. Ot tak np. jak czBowiek postanawia si modli, ale czyni to nie trzymajc si porzdku ustanowionego przez Ko[cióB. Taki grzech nie wymaga uprzedniej nie[wiadomo[ci, a tylko poprzedza go brak zwrócenia uwagi na to, na co nale|aBo zwróci uwag; i w ten sposób [ - przez niedopatrzenie] zgrzeszyB anioB: woln wol zwróciB siebie ku wBasnemu dobru, a pominB normalny porzdek trzymania si prawidBa woli Bo|ej. /49/ ArtykuB 2 CZY TYLKO GRZECH PYCHY I ZAZDROZCI MÓGA SI POJAWI U ANIOAÓW ? Zdaje si, |e u anioBów mogBy si pojawi równie| i inne grzechy a nie tylko pychy i zazdro[ci, bo: 1. Ktokolwiek zdoBa odczu rozkosz jakiego[ grzechu, zdoBa te| i ów grzech popeBni. Lecz szatani - zdaniem Augustyna1 - znajduj przyjemno[ w obrzydliwo[ciach grzechów cielesnych. A zatem szatani mog tak|e popeBnia grzechy cielesne. 2. Do grzechów duchowych nale| nie tylko pycha i zazdro[, ale równie| lenistwo duchowe (acedia), chciwo[ i gniew. Przy czym stosownie do swojej natury duch popeBnia grzechy duchowe, a ciaBo - cielesne. A wic anioBom mógB si przydarzy nie tylko grzech pychy i zazdro[ci, ale równie| lenistwo duchowe i chciwo[. /51/ 3. WedBug Grzegorza2. z pychy lgnie si wiele innych grzechów czy wad; podobnie i z zazdro[ci. Otó| kto godzi si na przyczyn, godzi si i na jej skutki. Skoro wic anioBom mog przydarzy si grzechy pychy i zazdro[ci, z tego samego powodu mog w nich wystpi i inne grzechy czy wady. Wbrew temu Augustyn tak si wypowiada:  DiabeB nie jest ani rozpustnikiem, ani pijakiem itp., ale pyszaBkiem i zazdro[nikiem 3. Odpowiedz: Grzech mo|e w kim[ go[ci w dwojakiej postaci: pierwsze, w postaci ponoszenia winy; drugie, w postaci upodobania. /50/ Je|eli chodzi o ponoszenie winy szatani s przytuliskiem wszystkich grzechów; skoro bowiem przywodz ludzi do wszystkich grzechów4 ponosz win za wszystkie grzechy. Je|eli za[ chodzi o 37 upodobanie, to te tylko grzechy anioB mo|e popeBnia, w których natura duchowa mo|e mie upodobanie. Otó| natura duchowa mo|e mie upodobanie nie w dobrach cielesnych, ale w tych, które mo|na znalez w[ród dóbr duchowych. Ka|dy bowiem ma upodobanie w tym tylko, co w jaki[ sposób mo|e odpowiada jego naturze. Nie mo|e jednak by grzechu w tym, |e kto[ ma upodobanie w dobrach duchowych, chyba |e w tym upodobaniu nie zachowano prawidBa czy miary ustanowionej przez zwierzchnictwo. A to wBa[nie niepoddanie si zwierzchnictwu w tym co si nale|y, jest grzechem pychy. Std pierwszym grzechem anioBa nie mogBo by nic innego, jak tylko pycha6