Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości określa rada gminy, natomiast ustawa zawiera zakaz przekraczania ustawowo ustalonych stawek maksymalnych, 2) podatku od posiadania psów; zgodnie z art. 14 pkl 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy ustala wysokość stawek podatku, ustawa zawiera stawki maksymalne, 3) podatku od środków transportowych: w art. 10 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zapisano, że rada gminy określa w drodze uchwały wysokość stawek, nic większych jednak niż określone w przepisie ustawy (...)", J. Bielawny, W sprawie konstytucyjnego nakazu określania stawek podatkowych w ustawach, BISI' nr 10/ 1997, s. 5. Warto w tym miejscu zacytować pogląd, że „wyjaśnienia, instrukcje, wytyczne wydawane na podstawie art. 4 ustawy o zobowiązaniach podatkowych w sprawach ogólnych lub w przypadkach indywidualnych, nic stanowiły źródeł prawa powszechnie obowiązującego i tym samym nie mogą stanowić podstawy prawnej decyzji podatkowej" (NSA z dnia 7 września 1989, S.A./I' 226/89). Z drugiej jednak strony, zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 4 grudnia 2000 r. (sygn. akt I SA/Ka 1414/99, opubl. wONSA nr 1 /. 2002 r), w świetle art. 2 Konstytucji, podatnik nic może ponosić negatywnych konsekwencji, gdy zastosował się do biednej informacji udzielonej mu przez urząd skarbowy w trybie art. 14 §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Z dniem 1 stycznia 2003 r, zgodnie z nowym brzmieniem art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej zdegradowano rolę interpretacji prawa podatkowego, zastosowanie się do interpretacji wydanej przez Ministra Finansów, czy przez organ podatkowy w indywidualnej sprawie podatnika nie może mu szkodzić, jednak nie oznacza, że podatnik tego podatku nic będzie musiał zapłacić. W tym przypadku nie musi jedynie płacić odsetek oraz sankcji podatkowych. Bwcntualnie stanowi to podstawę do umorzenia zaległości podatkowej na zasadacli ogólnych zgodnie z art. 67 Ordynacji podatkowej. 40 Niezależna interpretacja prawa powstaje w piśmiennictwie naukowym, które nie jest obciążone jakimkolwiek lobbingiem określonych grup nacisku, np. firm doradczych, które zamierzają pod pozorem niezależności wypowiedzi załatwić określony problem, czy też wspomnianego wyżej wpływu interpretacji urzędowej czy sądowej (o czym niżej). Nurt ten jest wciąż w trakcie kształtowania się, gdyż znaczna część piśmiennictwa podporządkowana jest nurtowi pierwszemu17 lub zajmuje się omówieniem juclykatury podatkowej, przez co zalicza się faktycznie do popularyzacji nurtu pierwszego albo trzeciego. Współczesna sądowa interpretacja prawa podatkowego nie ma w rzeczywistości zbyt długiej historii. Jej cechą jest to, że powstaje ona najpóźniej ze względu na przewlekłość postępowania podatkowego procedur sądowych. Również najczęściej dotyczy ona problemów prawnych, które dla podmiotów zobowiązanych przestały być aktualne ze względu na szybko zachodzące zmiany przepisów prawa. Wbrew często podświadomym oczekiwaniom i wyobrażeniom, charakteryzuje się ona wewnętrznymi sprzecznościami. Sprzeczności te są jednak mniej groźne, gdyż dotyczą głównie problemów o charakterze historycznym. Z dniem 1 stycznia 2003 r. stało się to jednak poważniejszym problemem, bowiem ustawodawca faktycznie wydłużył okresy przedawnienia zobowiązań podatkowych poprzez wprowadzenie nowych kolejnych przesłanek zawieszenia i przerwania biegu terminu przedawnienia. Zmiana ta może spowodować sytuacje, w której problemy „historyczne" będąjednak mogły być przedmiotem kontroli będącej pod wpływem zapadających aktualnie wyroków18. 5. Urzędowa interpretacja prawa podatkowego Ministra Finansów. Urzędowa interpretacja prawa podatkowego istnieje od dawna w prawie polskim: w okresie przedwojennym i powojennym miała formy okólników i pism okólnych podlegających z reguły publikacji w organie promulgacyjnym resortu finansów (skarbu). Pod rządami ustawy o zobowiązaniach podatkowych podstawą ich wydawania był art. 4 tej ustawy, choć wydawano również pisma interpretacyjne bez powołania się na ten przepis. Stanowiska te, podobnie jak wyroki sądowe w analogicznych sprawach, nie wiążą ani podatników (płatników, inkasentów), ani sądów w analogicz- 17 Należy odnotować, że znaczna część czasopism i innych periodyków zajmujących się problematyką podatkową jest redagowana lub współredagowana przez pracowników organów skarbowych lub wręcz resortu finansów, przez co publikowane tam wypowiedzi, które są często podpisywane przez osoby powołujące się na swoje formalne stanowisko w aparacie skarbowym, uznawane są niekiedy za należące do nurtu interpretacji. Są one jednak bliższe wypowiedzi oficjalnych. " Również R. Mastalski zwraca uwagę na rozbieżności między interpretacją prawa podatkowego przez administrację i sądy (Wprowadzenie..., s. 91). 41 nych sprawach. Wiążą natomiast organy, do których zostały skierowane. Problem był jednak sporny, gdyż zarówno w orzecznictwie prezentowano odmienne poglądy, jak i w praktyce występowały przypadki nie podporządkowywania się organów podatkowych do urzędowej interpretacji MF'1'. Zmieniona/.dniem 1 stycznia 2003 r