Nie wiem czy Bóg istnieje, ale byłoby z korzyścią dla Jego reputacji, gdyby nie istniał" - Renard
też Metafizyka moralności, Empiryczny Możliwość (Móglichkeit) realna w przeciwieństwie do logicz- Skorowidz pojęć 613 nej I 166, 387 nn, 408 nn, 420, 442; II 323, 337, 343, 351; możliwość jako kategoria I 176, 296, 387 nn; możliwość formalna I 233; możliwość entis realissimi II 337, 341 Myślę (Ich denke), Cogito I 238-240; II 51 nn, 57, 63 nn, 65, 78, 91, 109 nn, 117 nn, 129 nn, 133-134, 138 nn, 183, 344; p. też Apercepcja Myślenie (Denken), określenie I 159; myślenie w przeciwieństwie do poznania I 39-41, 254-255, 266-268, 276, 308, 443-444; II 117-118, 211, 284; p. też Transcendentalny (transcendentalna jedność apercepcji) Naoczność, dane naoczne, oglądanie (Anschaung), określenie I 93 nn, 157, 239; II 29; przedmioty są dostosowane do naszej zdolności oglądania I 31, 276; czysta naoczność I 96-97, 100-101, 109 nn, 121 nn, 139 nn, 221, 255, 269 nn, 312 nn, 318 nn, 424 nn, 482; II 72, 237, p. też Subiektywny; naoczność odmienna od naszej I 104, 136, 247, 256-257, 409, 478; naoczność empiryczna I 122, 128-129, 258, 272, 315, 322, 424; II 141, 168, 313; naoczność zawiera tylko stosunki I 130; niezbędność naoczności dla poznania I 138 nn, 150, 243, 254 nn, 268, 415 nn, 424 nn, 429-430, 442 nn, 448, 459-460, 469, 476 nn; II 138 nn, 453; synteza ujmowania w naoczności I 202-204, 210; naoczność a intelekt I 261; naoczność a zmysł wewnętrzny I 261 nn, 402; p. też Jedność, Forma Następstwo (Sukzession) I 107, 131, 263, 336, 343, 345, 353, 363, 368-370, 383 Natura, przyroda, określenie I 385; II 157-158, 589-591; jej zależność od intelektu I 219, 231-232, 269, 274-276; jedność przyrody I 385, 387; II 358 nn, 366, 389 nn, 403, 405, 408 nn, 433-435, 440 nn, 559, 570-571; p. też Dostęp ny jedynie intelektowi Nauka (Wissenschaft) I 10, 22, 140, 153; II 534, 577 nn Nauka przyrodnicza (Naturwis-senschaft) I 26-29, 78, 80, 81, 330 nn; II 223, 535 Negacja, zaprzeczenie, przeczenie (Negation) I 172, 294-295, 349, 465, 482-483; II 316-317, 320 Niematerialność duszy II 55, 66; p. też Dusza Nieskończoność czasu i przestrzeni I 100, 109, 119, 134-135; świata czaso-przestrzen- 614 Skorowidze nego II 156, 163 nn, 230 nn, 246 nn, 251 nn, 259 nn; nieskończona podzielność II 174 nn, 251 nn, 267 nn Nieuwarunkowany (unbedingt) I 54; II 18, 20-21, 31-32, 35 nn, 116, 146 nn, 154, 195 nn, 209, 228 nn, 241 nn, 248, 252 nn, 274, 295, 303 nn, 308, 325 nn, 334-335, 361-362, 535-537; p. też Absolutny Niezłożoność duszy, p. Proste Noumeny (Koumena, intelligi- bilia) I 433 nn, 442, 476 nn; II 141, 284, 288-289 Obiektywność zjawisk I 105-106, 113 nn, 193, 259, 353 nn; p. też Subiektywny Odbiorczość, wrażliwość, zdolność doznawania (Rezeptivi-tat) I 103 138, 158, 201; II 140, 237 Oglądanie, p. Naoczność Ogólność, powszechność (Alłge-meinheit), nie daje się wywieść z doświadczenia I 59, 192, 362; ogólność w sądach I 104, 109, 128, 452; II 15, 30 nn; ogólność porównawcza (komparative Allegemeinheit) I 99, 192; uniwersalia i przedmioty jednostkowe I 472; II 387, 393, 454 Ograniczenie (Limitation) jako kategoria I 172, 177; sądy ograniczające (beschrankende Urteile) I 163; pojęcia graniczne (Grenzbegriffe) I 445 Ontologiczny dowód II 332 nh, 349 nn, 365, 369, 379 Organ (Organ) I 49 Orzeczenie, p. Podmiot i orze- Paralogizmy (Paralogismen) II 51-143 Percepcja p. Spostrzeżenie Pierwowzór, prawzór (Archety-pus, Urbild) II 23 nn, 312 nn, 322, 416 Pobudzenie (Affektion) I 131-132, 157, 261, 266 Podmiot i orzeczenie (Subjekt u. Praedikat) I 70, 428, 431; II 335 nn, podmiot świadomości (Ja) II 58 nn, 111 nn, 118-119, 121-124, 129, 132, 137, 140, podmiot działania II 283 nn Podmiotowy, p. Subiektywny Pojęcia (Begńffe) w matematyce I 25; II 453 nn; w metafizyce I 29; pojęcia a priori I 31 nn, 65, 156-157, 171, 184-185; II 336-337, 348, 378, 460, 463, 469-470; pojęcia doświadczalne, empiryczne, a posteriori I 128, 184, 214; II 462, 468-469; pojęcia w przeciwstawieniu do naocz- ności I 94, 100-102, 123-124, Skorowidz pojęć 615 138-140, 157-158, 193, 244, 423-450, 472 nn; II 262-263, 310, 398, 442, 453 nn, 475; niezbędność pojąć dla doświadczenia i poznania I 169, 193, 234-235; czyste pojęcia intelektu I 187 nn, 197 nn, 254 nn, 277 nn, 287 nn, 298, 414 nn, 440 nn, 459; II 20, 243 nn, 259, 310, 462; p. też Kategorie; synteza rozpoznawania w poj.ęciu I 207 nn; pojęcia rozumu II 20 nn, 259 nn, 310 nn, 322, 378 nn; analityka pojęć I 156-279 Pokrewieństwo (Affinitdt) I 218-219, 227 nn; II 314, 399; p